Pád

Rok 2018 poznamenal rekordní propad kryptoměn, co bude dál?

Kryptoměny byly loni jen pro otrlé, protože nadělovaly velké ztráty. Jejich konec to ale není.

Pokud se podíváme na celkovou tržní kapitalizaci kryptoměn, tak největší předchozí propad nastal mezi prosincem 2014, kdy činila 15,8 miliardy, a lednem 2015, kdy činila 3,1 miliardy amerických dolarů. Propad to tehdy byl o 80 procent.

Tržní kapitalizace kryptoměnPak přišel rok 2018 a propad celkové tržní kapitalizace z 823,3 miliardy na 100,9 miliardy dolarů, tedy o téměř 88 procent. Loňský propad překonal rekord o osm procentních bodů.

Hodně lidí tak ztratilo iluze. Ti, které přilákal parabolický růst z roku 2017, splakali letos nad výdělkem. Nakupovat na historických cenových vrcholech je ale vždy nebezpečné.

A co teď? Ceny jsou poměrně nízko, i když pořád většinou podstatně výš než před dvěma roky. Nicméně propady o 80 až 90 procent můžou znamenat dobrou nákupní příležitost, pokud podkladovému aktivu stále věříte.

Podle mého existuje řada kryptoměn, které mají budoucnost, u nichž jsou fundamenty stále stejně dobré nebo dokonce lepší než před rokem.

Ale žádná investiční doporučení dávat nechci, ani nemůžu, je na každém jednotlivci, aby se v tomto ohledu rozhodoval sám za sebe. Pokud vás kryptoměny zajímají, a objektivně vzato se jedná o velmi slibnou technologii, tak si projděte několik projektů a sami posuďte, jestli mají šanci na dlouhodobý úspěch. Můj názor je, že základní podmínkou je, aby daná kryptoměna řešila nějaký skutečný problém, jinak je její budoucnost pochybná.

Pokud nějaké kryptoměně věříte, tak teď opravdu může být vhodná doba na nákup. Je zajímavé, že když třeba toužíte po nějakém zboží (TV, počítač, mobil, auto…), a dostane se do velké slevy, lidé po něm obvykle skočí a koupí ho.

V investování se ale většina lidí chová naopak, nenastuduje si, o čem jednotlivá aktiva jsou a jaké jsou jejich reálné šance na úspěch, a jen kupují ty drahé (když jsou ceny nahoře) a bojí se nakoupit, když je na dobré věci sleva (když jsou tržní ceny dole).

Když stojí mercedes dva miliony, hodně lidí po něm touží. Když dá někdo 80procentní slevu na stejné auto a bude stát jen 200 tisíc, tak ho určitě koupíte. U akcií a kryptoměn ale 80procentní slevy vyvolávají opačné reakce, lidi je zatracují a nechtějí je, jejich pozornost vyvolají opět až u historických cenových maxim.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *